Cauta

7 tips pentru cand esti la inceput

Aud din ce in ce mai des “Nu mai vreau sa lucrez pentru o firma de apartament” sau “Nu mai vreau sa lucrez cu o firma de apartament”. M-am gandit sa scriu cateva tips care pe mine m-au ajutat la inceput. In plus, va rog sa nu uitati ca toti marii antreprenori online au plecat din garaj sau dintr-o firma de apartament.

 

 Nici macar nu e nevoie sa inchiriezi un apartament

Nu ai nevoie de la inceput de un sediu, poti vorbi cu membrii echipei care te ajuta sa lucreze initial de acasa. Toata lumea are un pc si acces la internet. Economisesti bani pe chirie, mobilier, intretinere, telefoane etc…

 

 Fa-ti un birou virtual

Daca esti online, lumea iti va trimite mesaje online, si nu prin scrisori sau faxuri. Asadar, nici nu mai e necesar sa scrii pe cartea de vizita adresa fizica, lasa doar adresa de web. E obligatoriu sa ai site daca nu ai sediu.

 

-       Investeste in garderoba

Cand ai intalniri cu clientii sau investitorii, e bine sa lasi o impresie buna. Un costum si o pereche de pantofi de clasa te vor ajuta. Nu incerca sa economisesti facand rabat la imagine. Da 500Euro pe costum si 200E pe pantofi, 100E pe camasa si cravata. E one time fee, fata de chirie, de exemplu, care e lunara. Si vei castiga mai usor increderea partenerului de afaceri.

 

-       Pune-ti intalnirile in restaurante/cafenele sau la sediu lor

Cand ai o intalnire cu un client sau investitor, intalneste-te intr-un loc select, 4-5 stele. Eu, de exemplu, foloseam ca loc de intalnire braseria sau lobby-ul hotelului Hilton. Toate aceste locatii au internet, in unele sunt free, in altele te costa 10-15$ pe zi.

In cazul in care clientii tai vor sa vada unde e sediul tau, spune-le ca nu ai inca unul si ca preferi sa le rezolvi intai lor problemele si dupa aceea te gandesti cum sa faci viata mai placuta echipei tale.

 

-       Fii ferm, nu arogant

Toata comunicarea ta cu clientii sau investitorii trebuie sa fie ferma, demna si in nici un caz aroganta. Spre exemplu la intrebarea “O firma de apartament sa imi ceara atatia bani?” poti raspunde ca toti marii antreprenori de internet au pornit la fel si ca pretul reflecta de fapt valoarea echipei tale si nu costul chiriei.

 

-       Daca ai clienti straini

In cazul in care clientii tai sunt din afara tarii, ia-ti un numar de skype care sa fie redirectat catre id-ul tau de skype, in asa fel incat clientii din tara respectiva sa sune local cand te contacteaza.

 

-       Investe in tehnologie si nu in mobila

In loc sa cumperi mese sau scaune scumpe, mai bine pune banii in gadgeturi cool sau PC-uri performante sau mobile. Focus pe mobilitate.

 

Mie mi-au fost de folos aceste lucruri. O parte le-am invatat pe parcurs, dar daca ar fi s-o pornesc din nou, asa as face. Sper sa va ajute si pe voi.


43 Comentarii »

2008-04-17 18:42:58

Apropos de asta, de curand o cunostinta de-ale mele a avut de ales intre doua oferte de job. Una era o firma romaneasca de apartament dar succesfull si cu suficient business, iar cealalta era o multinationala de renume dar cu o penetrare mai slaba in Romania.

La interviuri a fost invitata la firma romaneasca la sediu (adica in aparatment) si la multinationala la Intercontinental. A ales multinationala si a ajuns sa lucreze intr-un apartament pentru ca tot asa era si sediul lor. Conditii de lucru execrabile si tratament asemenea.

Morala mea personala: daca urmaresti garduri vopsite dai nas in nas cu leopardul.

 
2008-04-17 18:45:12

[…] pentru antreprenorii incepatori April 17th, 2008, ora 18:43 Din nou un articol interesant, din partea lui Vlad Stan. Mai trebuie sa va explic cine este, and stuff? Ma […]

 
2008-04-17 19:20:50

“Fii ferm, nu arogant”. Foarte bun sfatul.

 
2008-04-17 19:32:27

10x
Imaginea conteaza!

Tica2

 
2008-04-17 19:51:47

Foarte bune sfaturile! Congrats ;)

 
2008-04-18 00:30:46

As mai adauga un sfat: Investeste in oameni.

Practic a strange oamenii cei mai buni in jurul tau, nu tine doar de banii pe care ii poti oferi. Comunicarea buna cu acestia, si construirea unor relatii durabile este primul lucru pe care eu cel putin il am “on top of the list”.

Cine ma stie, cunoaste. :)

Vlad Stan
2008-04-18 16:05:27

true. cel mai important asset al unei companii il reprezinta oamenii companiei. Trebuie sa ii pui pe primul loc. buna completarea.

 
2008-04-20 10:35:17

ti-a prins bine IMTO :P

 
 
2008-04-18 03:28:03

Foarte bune sfaturile.

As avea doua mici completari :

1. Pe langa economiile de chirie, mobilier, intretinere si telefoane se economiseste si transportul angajatilor (banii ii economisesc ei nu tu direct dar tot o economie este)
2. “E obligatoriu sa ai site daca nu ai sediu.” Eu as zice : E obligatoriu sa ai site. (indiferent daca ai sediu fizic sau nu)

Vlad Stan
2008-04-18 16:06:06

corect. m-am gandit la mine cand am zis de site. noi avem sediu acum, dar inca nu avem site. vom avea curand…

 
 
2008-04-18 06:19:11

“Investe in tehnologie si nu in mobila”
cumperi la toti angajatii laptopuri XPS M1730 si fotolii cu bule de aer si gata sediul :D
toat

Vlad Stan
2008-04-18 16:08:34

plus ipods, iphones… etc…

 
 
2008-04-18 06:50:41

[…] un articol de la vlad stan cu indicatii pentru wanabee antreprenori, gen tipi ca […]

 
2008-04-18 09:17:51

[…] Un bun topic pentru cei ce sunt la inceput de drum gasiti la Vlad Stan (7 tips pentru cand esti la inceput). […]

 
2008-04-18 10:24:43

Sunt un pic confuzat de partea cu imbracamintea. Mie nu imi prea place sa ma imbrac la costum, am incercat sa fac asta dar nu ma simt in largul meu. Asa ca am preferat sa renunt la garderoba de business si sa imi iau niste haine de strada, nu de business, dar rezonabil de elegante.

Eu unu nu as sfatui pe nimeni sa se imbrace la o intalnire in ceva ce il face sa se simta incomod, nu cred ca poti sa dai randament asa. Probabil va veni vremea cand ma voi simti bine in costum, insa nu e inca momentul

Ce sfat da specialistul pentru aceasta problema ? :)

Vlad Nedelcu
2008-04-18 11:08:52

Destul de sensibil subiectul. Consider ca ai dreptate, hainele ar trebui sa te faca sa te simti bine. Daca nu ai ajuns inca acolo incit sa te siumti bine in costum, lasa timpul sa isi faca datoria pina vei ajunge sa te obisnuiesti cu noua imbracaminte si sa “pice” bine pe tine.

Personal il cunosc foarte bine pe Vlad si am avut multe discutii despre modul cum ar trebui hainele sa ne reprezinte. Cea mai frumoasa parte a fost cea cu cravata. Mi-aduc si acum aminte de raspunsul lui: “stiu ca nici azi nu mi-am pus cravata, dara stiu ca va veni si ziua aceea…”
Un alt exemplu superb in ceea ce il priveste il reprezinta accesoriul geanta… A durat un an de zile pina cind si-a cumparat o geanta . Dar acum este cel mai bun “lobby person” pentru acest accesoriu la barbati.

Vlad Stan
2008-04-18 16:20:26

Bogdan, ca sa completez as veni cu o intrabare, ce te intereseaza mai mult intr-o relatie de afaceri sa ai/oferi incredere sau sa te simti cool?

eu cred ca astea sunt niste bariere in capul nostru, pentru ca in mod normal, hainele nu ar trebui sa ne influenteze starea de spirit, iar cum te simti tu tine doar de tine si nu de cum esti imbracat. Eu consider ca hainele sunt doar un mod de a transfera celuilat care nu te cunoaste un mesaj despre cum esti tu….

(Comments wont nest below this level)
2008-04-18 17:48:58

Nu era vorba despre a fi cool, doar despre cum sa te simti in largul tau. Imi place ca ai un mod “ingineresc” de a privi hainele, axat pe utilitate. N-as fi zis :)

 
 
 
2008-04-22 20:06:27

O imbracaminte business casual se preteaza de asemenea in domeniul IT. Aceasta consta in blugi simpli si o camasa fara zorzoane.

 
 
2008-04-18 10:44:19

Vlad, permite-mi sa te contrazic in privinta investitiei in scaune. OK, birourile nu conteaza si se pot face economii importante. Dar scaunele sunt foarte, foarte importante.

Vlad Stan
2008-04-18 16:10:54

sunt daca ai office. daca esti acasa poti avea fotoliu. e buna observatia. cand stai 8 ore in scaun, sunt f importante si ele.

 
Cristina Banica
2008-04-18 16:46:32

Subscriu

 
 
Cristina Banica
2008-04-18 13:06:37

Imi place sa vad cat pret se pune pe imagine pentru ca intr-adevar acest aspect s-a metamorfozat dintr-o “chestiune de detaliu” intr-o “chestiune esentiala”. Recunosc (cu mandrie sau cu rusine) ca dintr-o privire cataloghez un om dupa infatisarea sa. Adevarat, te poti insela, dar cel putin in business imaginea e primordiala. Te prezinti la intalnire cu incredere in tine si viitorul colaborator/partener de afaceri va avea incredere. Ce urmeaza dupa si cum cultivi si mentii parteneriatul, ramane la latitudinea ta.

Vlad Stan
2008-04-18 16:11:30

Prima impresia e uneori esentiala intr-o relatie.

 
 
2008-04-18 20:04:07

Foarte bine punctat!
Chiar zilele trecute discutam cu un amic, care va lansa in curand doua proiecte on-line ca nu e bine sa isi caute sediu and stuff. Pentru inceput e foarte ok sa lucrezi de acasa, mai ales ca o lucreze foarte mult cu colaboartori. Asa ca in loc sa piarda timpul in cautarea sediului, bla bla bla, acum mai are putin si va finaliza proiectele.

 
2008-04-19 02:50:58

Foarte bine realizat articolul! Ar mai fi multe de adaugat dar e ok si asa, oricum la faza cu biroul te contrazic, e ok sa existe, face foarte multe!

 
2008-04-19 10:35:29

[…] are 7 sfaturi pt cei care doresc sa-si lanseze propria afacere, nu neaparat in online. Printre comentariile […]

 
Alina
2008-04-19 12:40:12

Romanii au vorba “Haina face pe om”. Intodeauna am zis ca sunt isteti foc :).
Un costum de 500 de eur si pantofi de 200 de eur reprezinta niste sume mari chiar si pentru niste europeni cu venituri bunicele. Totusi media preturilor pentru un pantof bun e cam pe la 100 de eur.
Pentru dama de ex de la 200 de eur in sus poti cumpara asa zisele produse de “firma” care nu are nimic de-a face cu calitatea lor. Sunt produsele pentru care platesti numele. Stiu ca in Romania preturile sunt mult mai mari la incaltaminte si chiar nu inteleg de ce.
Dar exista reducerile, cand preturile ajung la si un sfert din cel initial. Poti lua cu 20 de eur camasi Hugo Boss (intamplare reala).
Daca vreti garderoba frumoasa, “fancy si trandy”, dar in acelasi timp sunteti si strans la buzunar, Easyjet pana la Milano in perioada reducerilor. Daca nu ma insel, cel putin in Franta asa este, peridoada reducerilor de vara incepe la sfarsitul lui iulie, inceputul lui august.

Vlad Stan
2008-04-19 20:25:26

desigur, daca ai timp sa prinzi reducerile, e alta discutie. afara gasesti mult mai usor decat in Ro.

 
 
2008-04-19 15:12:33

In urma cu 5 ani cand am inceput Firedive impreuna cu Firan Corneliu si Dragos Ionita am lucrat in dormitorul unde locuiam, in acelasi apartament cu parintii si bunica.

Am tras o linie pe mijlocul camerei. Intr-o jumatatea aveam patul si sifonierul si in cealalta jumatate am pus un birou foarte mare la care lucram toti 3.

Dragos si Capi veneau la mine dimineata si stateau pana a doua zi seara. Practic lucram 2 zile + o noapte si o noapte dormeam. Lucram pe scaune, pe jos, in pat, pe unde apucam. Bunicamea ne facea de mancare in fiecare zi.

Ma intalneam cu clientii la ei la sediu. Insa nu-mi era rusine sa recunosc ca lucram din dormitorul meu. Clientii mei stiau exact ce spunea si vlad, ca ei platesc valoarea produselor. Imi aduc aminte ca Dana Nalbaru chiar a venit la mine acasa ca sa vada in ce stadiu este saitul si alte chestii.

Dupa 4 luni de munca am strans destui bani pentru a nea lua un sediu in centru pe care l-am amenajat si mobilat cum am vrut.

Cred ca ideea este cum vezi lucrurile. Lipsa unui sediu poata sa para un obstacol pentru unii, iar daca nu au bani pentru un sediu renunta la afacere. Daca faci bine ceea ce faci si crezi in tine, nu trebuie sa vezi obstacole, trebuie sa vezi posibilitati.

Cam asta am inteles eu din articolul tau.

Si da, imediat ce am facut rost de bani mi-am luat un scaun directorial foarte scump :)

 
Ncu
2008-04-19 17:03:07

F importanti sunt si primii clienti si cum te porti cu ei. Nu trebuie sa te astepi sa faci mare venit de pe urma lor. Conteaza mai mult businessul pe care acestia til pot aduce prin contracte viitoare sau prin clienti noi sau prin simplul fapt ca nu mai ai un portofoliu 0.

 
2008-04-20 00:12:16

[…] experienta acumulata pe parcurs (si nu numai), Vlad Stan ne da cateva “tips-uri” pentru cei care sunt la inceput (si, evident, nu au foarte multi bani). Comentariile, de […]

 
2008-04-20 15:37:11

Discutia cu sediul e foarte interesanta si ar trebui aprofundata deoarece am auzit multi directori carora le e frica sa semneze cu o firma de apartament din motivul ca “de unde am garantia ca peste 6 luni existati”.

Ceea ce mi se pare imbecil pentru ca poti muri si cu un sediu .. chiar din contra ..mai repede mori in ziua de azi cu un sediu (daca e sa mori).

In afara de imagine, un sediu creste productivitatea anumitor oameni. Sunt multi care nu muncesc eficient acasa pentru ca ba mai asculta o melodie, ba vad ceva la tv, ba fac pauza sa manance si trec 3 ore, etc.

Probabil ca majoritatea dintre noi , cei care am comentat articolul, avem firmele noastre si avem alt gen de motivatie atunci cand muncim dar majoritatea angajatilor tind mai mult sa stea decat sa munceasca. E un adevar si trebuie privit ca atare .. mentalitatea si spiritul “latin” cam prin asta se caracterizeaza. De exemplu, japonezii au facut greva generala acum cativa ani, si au cerut ca statul sa lungeasca ziua de munca de la 8 la 10 ore, constienti fiind ca acest fapt le va ridica standardul de viata. Cand se va intampla asta in Romania?

Din acest motiv nu am angajati ci colaboratori/parteneri cu toate ca am sediu si in fiecare luna am/n-am platesc chirie.

PS: Degeaba ai sediu daca n-ai proiecte :)

Alina
2008-04-21 13:56:49

Nu se va intampla niciodata ceea ce ceri tu pentru ca traim in Europa si avem alte standarde de viata.
Nu trebuie sa te spetesti muncind sau sa te faci ca muncesti 10 ore pentru a vedea niste rezultate. Putem sa ii luam ca exemplu pe nemti,care au cifra de exporturi egala cu cea a Chinei. Si pentru nemti ziua de 8 ore e sfanta, weekendul weekend, distractia e distractie… nu mai zic ca berea ramane bere:).
Nu te astepta ca angajatul sa faca mai mult decat i-ai spus sa faca. Nu e treaba lui sa iti managiuiasca afacarea(:) nu se aplica managerilor). Angajatul trebuie sa faca bine spre foarte bine treaba pentru care este platit, in timpul celor 8 ore de munca.
Nu detin o afacare, dar parerea mea este ca sediul este o chestie de imagine precum hainele. Daca sediul arata bine si increderea clientului in tine creste.

 
 
2008-04-21 09:03:33

[…] are o serie de sfaturi bune pentru cei ce vor sa-si inceapa o afacere in zona online. Binevenite as zice, dar cred ca sunt de […]

 
neagrigore
2008-04-21 13:05:37

Mi se par foarte utile sfaturile. Apropo de mobila, mi-a placut si sfatul lui Calcanis, referitor la scaunele scumpe si la mesele ieftine. De cand l-am citit, il dau exemplu peste tot unde merg. Acum mi-am imbogatit colectia. :)

 
2008-04-21 14:56:21

Vlad esti sigur ca aceste tips-uri nu sunt un pic intarziate?
Faptul ca erau functionale acum 10 ani intr-un domeniu nou/inexistent inseamna ca mai sunt valabile si acum?

Mi-am permis usoare divagatii (http://www.parvan.ro/?p=251), sper sa nu te deranjeze. Oricum laudabila intentia si efortul.

Cristi

Vlad Stan
2008-04-21 18:42:38

pai sunt convins ca nu sunt. am citit observatiile tale si sunt in completare la ceea ce zic eu. Multumesc. Pana la urma e o alta perspectiva, nu trebuie sa ia nimeni adliteram ce spun eu aici.

2008-04-22 12:00:19

Daca s-ar fi scris manuale de urmat ad-literam … ar fi fost ca la Fornetti :) . Daca vreodata am vreun gand de antreprenoriat … o sa bat la usa ta caci pretuiesc exemplele de succes, iar povestea cu lucru “remote” ma fascineza(mai ales ca-s “fan” Toffler).

(Comments wont nest below this level)
 
 
 
2008-04-21 19:37:38

Cred ca se exagereaza pe forma … unde este fondul ?
Conteaza daca stii sau NU meserie! adica sa-ti faci treaba bine, … restul sunt de remediat cu sau fara 200 EURO pe toale.

Tica2

 
2008-04-28 00:05:15

Un post care mi-a placut mult. Lucruri utile si foarte relevante.

 
2008-05-09 15:12:13

Chiar daca prima impresie este esentiala , totusi si celelalte sunt la fel de importante , chiar mult mai importante !
Intr-o afacere din domeniu IT , conteaza foarte mult relatia pe care o ai cu clientii , dar mai ales cu angajatii , pentru ca te poti trezi ca iti pleaca oamenii tocmai cand aveai cea mai mare nevoie de ei ! :)

 
quiz
2008-05-16 12:54:16

ok…toate bune si frumoase….am vazut chestia asta pusa in practica de catre (spre rusinea mea) un prieten ..nu de mine….pe vremea cand credeam in mitul socialist…”timpul trece ,leafa merge, noi cu spor muncim”…. Firma IT…etc…a pornit la el acasa…in sf…nu dezvolt …(dar ei s-au dezvoltat)… intrebarea e….Mi-am luat inima-n dinti ….am lasat demisia pe masa(o firma de productie mobilier destul de cunoscuta in Dobrogea)si…am cazut in nas…
1)showroom(spatiu)
2)unde se face asamblarea(spatiu)
3)colaboratori
Acum sa ajungem la subiectul garderoba …am 29 de ani dar fata de 20(deh asiatic-tatar)primul lucru ce sunt intrebat de catre colaboratori si/sau clienti:”pushtiu…dar tu cati ani ai ???stii sa faci ce e lauzi k faci?”s.a.m.d.pot sa port costum,blue jeans’i sau orice….cred ca dau impresia de copil in pantaloni scurti pistrui pe fata si acadeaua in mana
Chestia cu locatia….sunt cateva internet caffe’uri bunicele in constanta..am incercat….sunt chiar ok….clientii (cel putin ai mei)nu… “pai ce <> ma aduci in carciuma si vrei sa fac mobila cu tine??”….nu conteaza proiectare 3D…accesorii…cataloage…”bah io vreau sa vad fabrica!!” de parca mobexpert face tur de onoare cu ei in “fabrici”(apropos…Mobexpert…56% din mobila vanduta NU este produsa de ei!)
Cat despre”on line”…hmmm cum sa-ti explic…”bah da ce tu te crezi in Razboiul Stelelor??”site’urile sunt privite in cel mai fericit caz ca subiect de negociere..”mi-a aratat nepoata-mea ca si are un calculator ca al tau da are televizoru mai mare si nu poate sa il care …la PTJE FFJ S.R.L. bucataria asta la 1000RON”..ok….eu…”sunteti sigur??”..dai google ca firma de care a auzit nu are numele il pronunta respectivul in sfarsit gasesc ceva apropiat de ce credea el …”parca asta e..da nu mai stiu”…”si…ati vazut cumva lista accesorilor folosite….daca se incadreaza pe orice dimensiune”(mobilierul la comanda are cel putin cu 30%mai multe pierderi strict de material fata de cea in serie- si nu se mai tine seama ca ptr un set de 100 de bucatarii … pretul pe accesorii vine cu cel putin 20% discount de la orice provider)…
Astia sunt clientii din Constanta cel putin….singuri oameni cu care am facut intr-adevar treaba au fost cunoscuti….de-o varsta cu mine …..plecati prin”bucale”, strainatati ..etc…intorsi cu alte mentalitati sa-si faca “apartamentul de vacante”…Am avut surpriza sa ii fac unei prietene ce lucreza pe un vas de croaziera mobila DOAR comunicand pe net si sa o vada dupa 4 luni dupa ce fusese asamblata! este de departe cea mai reusita dintre toate….stil, finisaj, timp efectiv de lucru…concluzie: no pressure…better rezults!

 

Subscribe to comments via email
Comentariul tau: